Jóga cviky jsou zábavné

Jóga cviky: 10 důvodů proč začít cvičit jógu

Jóga má spoustu benefitů nejen pro psychiku, ale i tělesné zdraví. Najdete v ní komplexní systém cvičení, dechových, očistných technik i životní filozofie. Pokud váháte nad tím, zda jsou jóga cviky právě pro vás, pak nepřestávejte číst. Společně si na to odpovíme.

Co to je jóga

Jóga pochází z Indie. Píše se o ní již ve starověkých indických textech. Kromě zmíněného cvičení a dalších technik (dýchání, meditace…). To vše má za účel vyvést člověka z utrpení a věčného koloběhu zklamání, do kterého jsme tu na Zemi uvrženi. Pomocí jógy má člověk dojít ke spokojenosti, naplnění a sjednocení s univerzálním bytím. Tato definice zní velmi vznešeně. Zřejmě se ptáte, co z toho plyne pro současného západního člověka?

Jóga má spoustu druhů, které můžete vyzkoušet. Například.

  • jóga pro děti
  • aštanga jóga
  • restorativní jóga
  • párová jóga (jóga pro dva)
  • vinyasa jóga
  • oční jóga
  • tantra jóga
  • hatha jóga
  • jin jóga
  • bikram jóga
  • hormonální jóga

Některé typy jógy jsou spíše klidnější. Zaměřují se na objevování vlastního potenciálu a harmonizaci (např. jin). Pak jsou tu ty, které se zaměřují výhradně na budování fyzičky (bikram). Některé propojují oboje (hatha). A jiné jsou zase velmi specifické (gravid, tantra).

Ač jóga pochází z velkých dálek, na západě se těší poměrně velké popularitě. Proč tomu tak je?  Pojďme se nyní podívat na skutečné důvody, proč začít cvičit ještě dnes!

Jóga cviky mají pozitivní vliv
Jóga cviky podpoří vaše fyzické i psychické zdraví. Zdroj: Pixabay.com

Jóga cviky posilují sebevědomí a vztah k sobě sama

V naší kultuře dáváme velký důraz na oddělení těla a duše. Rozpojením těchto dvou jsme přitom o hodně přišli. Jóga naopak tyto dvě věci dává dohromady. Jóga v denním životě vám pomůže najít ztracenou jistotu a klid.

Umožní vám poznávat své tělo i mysl z docela jiné perspektivy a budovat vztah sami k sobě. Objevíte svůj potenciál a naučíte se respektovat vlastní hranice. Každý malý pokrok vám udělá radost. S jógou získáte zdravé sebevědomí a objevíte nový vztah ke svému já. A právě na těchto pilířích stojí také celková pohoda a to, jak se vypořádáváme s výzvami. Pokud jste tedy neustále nespokojení a necítíte se „ve své kůži“, právě jste narazili na něco, co vám doslova změní život.

Pečují o vaše zdraví

Vědecké studie potvrdily, že pravidelné cvičení jógy vám přinese spoustu benefitů i po fyzické stránce. Pomáhá přitom nejen jako prevence, ale i jako řešení již rozvinutých problémů jako jsou například bolesti kloubů nebo zad, různá chronická onemocnění a neduhy.

Na klouby je přitom jako dělaná. Pomáhá je rozpohybovat a zvyšuje jejich odolnost. Je ideální i pro ty z vás, které trápí kyčle. Samozřejmě je důležité postupovat krok za krokem a nepřepínat se. Najdete spoustu pozic, které jsou vytvořeny právě za účelem zvýšení mobility kyčlí. Jsou vhodné i pro lidi s dysplázií kyčelního kloubu, jelikož posilují a rozpohybují postiženou oblast.

Během cvičení je důležité dýchání, a to rozvíjí i v samostatných dechových technikách. Připravte se tedy také na to, že i způsob, jakým se prodýcháváte se změní (nejen během cvičení) a vaše plíce budou silnější.

Jóga posiluje imunitu

Jóga cviky posilují imunitu. Pomáhá odbourávat stres, který ji přímo oslabuje. Rozbouřený nervový systém má velmi negativní vliv na naši obranyschopnost. Jóga pracuje opačným směrem a díky tomu budete mnohem méně náchylní na viry i bakterie. Také zvýšená elasticita plic, které díky dechovým cvičením dosáhnete, zajistí menší náchylnost na respirační infekce. Mimochodem, na imunitu doporučuji také otužování podle Wima Hofa.

Jóga cviky pro začátečníky i pokročilé
Jóga cviky se hodí i pro naprosté začátečníky. Zdroj: Pixabay.com

Pozice vám rozproudí krev a posílí funkci srdce. Působí jako prevence proti kardiovaskulárním onemocněním a degenerativním cévním chorobám. Vlastně prokrvuje všechny orgány a stimuluje jejich funkci. Dokážete si představit více komplexní cvičení?

Jóga cviky vám navrátí ztracený elán a vitalitu

Cítíte se unavení? Máte problém se spánkem? Pak by vám právě jóga mohla pomoci. V jógových pozicích se totiž nejen protahujete, ale také vytváříte tlak, popř. aktivizujete určité body v těle. Po cvičení se budete cítit doslova nabití energií. Překonáte únavu. Takový pozdrav slunci po ránu funguje lépe než hrnek kávy.

S jóga cviky za lepším spánkem

Existují ale i jóga cviky, které mají opačný efekt. Uklidňují tělo a mysl připravují na relaxaci a odpočinek. Vhodně zvolené pozice, které odcvičíte předtím, než půjdete spát, pomohou s lepším usínáním a lépe vás připraví na noc. Odeženou neklid a vyčistí vám hlavu. Díky tomu budete usínat mnohem rychleji, zlepšíte celkovou kvalitu spánku a ráno se probudíte odpočatější.

Jóga vás zbaví zlozvyků

O stresu už jsme mluvili. To ale není to jediné, čeho vás jóga zbaví. Pravidelným cvičením začnete budovat disciplínu. A pokud budete chtít přestat s nějakými zlozvyky, půjde vám to mnohem snáz. Ty často vychází z nějaké osobní nespokojenosti. A se spokojeností najednou zmizí také důvod, proč hřešit.

Budete se cítit lépe

V józe najdete jak relaxaci, tak posílení. Sebejistota je jedním projevem. Jóga ale pomůže i v případě, že vás trápí úzkosti, deprese a další nepříjemné pocity. Naučí vás se s nimi lépe vyrovnávat a v těžkých životních situacích v ní najdete oporu.

Fyzička a flexibilita

Jedním z nejznatelnějších přínosů je zvýšení flexibility, ale také posílení a vytvarování svalů. Díky tomu budete nejen lépe vypadat, ale předejdete také spoustě zranění a vylepšíte si fyzičku. A to se zase zpětně odrazí na vaší celkové pohodě a spokojenosti v životě.

Hubnutí s jóga cviky

Tento přínos se pojí s předchozím bodem. Celkové vylepšení fyzičky a vybudování svalů se odrazí i na tom, jak rychle spalujete. Jóga cviky na hubnutí jsou ideální volbou v případě, že jste např. po zranění nebo nefandíte příliš rychlým sportům a hledáte něco pohodového.

Ale pozor! Nenechte se pomalejšími cviky zmást. I ty mohou nastartovat metabolismus. Některé ásany (jógové pozice) jsou na to přímo navržené. Aktivizují čakru, která se nachází uvnitř břicha. A ta urychluje spalování tuků.

Jóga je dostupná a bude vás bavit

Jóga cviky jsou skvělý koníček, kterému velmi rychle propadnete. Nejen díky již zmíněným benefitům. Je zábavná a velmi rozmanitá. Každý si v ní najde něco, co ho nadchne. Ať už to bude samotné cvičení, relaxace, dechové techniky nebo třeba i meditace, uvidíte, že si v józe velmi brzy najdete nové hobby.

Díky internetu je navíc velmi snadno dostupná. Existuje spousta serverů, podpůrných materiálů a videí na YouTube, které vám pomohou začít s cvičením teď hned. Nemusíte ani chodit na žádné lekce do jóga centra. Dá se cvičit doma i na dovolené, v lese i na pláži. Nezapomínejte ale na to, že je potřeba cvičit přesně podle instrukcí a postupovat tak, jak vám vaše tělo dovolí.

Jóga pro začátečníky, s kterými cviky začít?

Nic si nedělejte z toho, pokud hned na začátku nezvládnete sedět v lotosovém sedu, nebo vydržet v náročné pozici. Uvidíte, že časem se budou vaše limity posouvat. Jóga pro začátečníky i pokročilé není nikdy o závodění, ale právě o pomalém posouvání vlastních možností. Začněte tedy podle toho, jak se cítíte a co zvládnete. Nemusíte se hned stavět na hlavu.

Jak jste na tom s jógou vy? Cvičíte sami doma, nebo chodíte na lekce? Podělte se s námi o vaše zkušenosti!

Od Anna Macurová Ostatní 0 komentářů

0 komentářů

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *