Národní park Sarek jako srdce švédského Laponska

Původní plán na rok 2019, totiž vyrazit s osvědčenou partou do Tádžikistánu, se mi postupně přestával líbit, až nakonec v zimě padlo rozhodnutí – do Tádžikistánu se mi fakt nechce. A tak jsem začal přemýšlet co dál.
Naštěstí můj bratranec a kamarád v jedné osobě, Vláďa, má podobné názory na ideálně strávenou dovolenou a tak jsme se poměrně rychle domluvili na společném letním treku někde ve Skandinávii. A jelikož je Vláďa dost flexibilní, tak nechal veškeré plánování na mně a já jsem se rozhodl dát druhou šanci švédskému Sareku, z něhož nás před dvěma lety vyhnal déšť, sníh a celkové vyčerpání… Číst více: „Národní park Sarek jako srdce švédského Laponska“

Od Ondřej Kavalír

Tádžikistán 2019 aneb pár kamarádů v horách – Díl 2.

Pokračování prvního dílu: Cesta vypadá celkem dlouho lépe, než jsme předpokládali. Nakonec dosahujeme hranici sněhu. Někteří z nás nandávají mačky, jiní pokračují bez. Za nedlouho narážíme na lavinu, kterou jsme viděli na fotkách. Ve skutečnosti je mnohem větší a impozantnější než na obrázku. Člověk si v tu chvíli připadá jak nicotná tečka. Na klidu nám moc nepřidává ani fakt, že je vidět prasklina táhnoucí se od odtrhu a čeká na svou příležitost. Je slyšet praskání všude kolem, dokonce během svačiny i vidíme, kde se to vysypává. Není to po cestě, ale příjemný pocit to stejně není. Na skupině je vidět váhání. Většina členů ještě nebyla ve 4 000 m.n.m., takže by si rádi tuto magickou hranici splnili. Dáváme si dohodu, rychle tam vylezeme, ale nejdéle kolem druhé odsud mizíme.

Číst více: „Tádžikistán 2019 aneb pár kamarádů v horách – Díl 2.“

Od Ondřej Kavalír

Tádžikistán 2019 aneb pár kamarádů v horách – Díl 1.

Tak po půl roce je to tady. Finální balení, převažování krosen a může se vyrazit. Čeká nás let do Istanbulu a pak hlavního města Tádžikistánu – Dushanbe. Na letišti si necháváme zabalit naše cenné krosny. Přeci jen v nich je spoustu jídla, střechy nad hlavou a vůbec, člověk k nim má prostě po tolika letech citový vztah. Posíláme je do útrob letiště a jdeme čekat na letadlo. Už při čekání potkáváme 7 chlapů ve věku našich otců, co mají stejný cíl. Že by hory v takové dálce byly plné zase jen Čechů? Uvidíme. V letadle sedíme s nimi, tak zjišťujeme, co mají v plánu a vyprávíme si zážitky z cest. Chlapi se toho nebojí a prolévají hrdlo Ginem a Whisky.

Číst více: „Tádžikistán 2019 aneb pár kamarádů v horách – Díl 1.“

Od Tomáš Javorský

O dosahovaní vrcholov

Teraz ako všetci chodíme na skaly, k vode alebo len tak sa skryť do tieňa, som našiel v počítači môj starší text, ktorý bol napísaný po mojom prvom zimnom sólo výstupe na Gerlachovský štít v r. 2018. Jeho čítanie ponúka príjemné schladenie a pár viet k zamysleniu o bezpečnosti v horách.

Spomedzi všetkých vrcholov nachádzajúcich sa v oblúku Karpát, ktorý sa tiahne viac ako 2000 km z rumunska cez ukrajinu na slovensko, niet vyššieho vrcholu ako je Gerlachovský štít. Žiť pod ním v jeho tieni je pre mnohých slovákov každodennou rutinou. Mnohí už ani nevzhliadajú hore k výšinám, ktoré niekoľkým uhranuli či prekliali osudy iným.

Read More

Od Tomáš Javorský

Adršpach Highline Meeting

Poznáte tú rutinu, cez týždeň do práce, zvládnuť tých 1756 kliknutí myšou a potom na víkend príde najaká akcia, možnosť na chvíľu odísť z mesta do prírody. Tento týždeň nebol ničím iný. Akcia na ktorú sme sa chystali v piatok špeciálna bola. Tou akciou bol AHM, Adršpach Highline meeting. Táto akcia má v CHKO Broumovsko dlhoročnú tradíciu a spolu s Medzinárodným Horolezeckým Filmovým Festivalom v Teplicích nad metují a Ádrkrosom (bežecká súťaž naprieč adršpašskými skalami) patrí medzi naše letné festivalové highlighty na severovýchode čiech. V následujúcich pár riadkoch sa pokúsim chronologicky zhrnúť príhody a zážitky neobvyklej trojice. Študentky FTVS (Anežka), miestneho borca (v tomto prípade borkyne - Aničky) a instruktora z Daily Adventures (ktorý je aj autorom tohto textu).

Read More

Od LukasPatek

Víkendové sněžnicování

Znáte to. V říjnu si dohodnete termín s kamarády, vezmete si dovču a plánujete kam vyrazit. Náš hledáček padl na nedaleké Totes Gebirge, v překladu Mrtvé hory. Název hor má své opodstatnění. Avšak dokud se budeme vracet z výprav v plném počtu, pro mě to budou pořád krásné a časově dostupné kopce na víkend. Plán byl jasný. V pátek brzy ráno vyrazit pod kopce a užít si 3 dny bez lidí a bez shonu všedního dne. Pro naší 5členou skupinku to znamenalo zařídit půjčení lavinové výbavy, nakoupit jídlo (hodně jídla), vyzvednout klíče od Winterraumu a podívat se na počasí. Každý splnil svou část a ve čtvrtek večer se scházíme u kamaráda, abychom ráno v 5:00 mohli vyrazit. Při večeři živě debatujeme o tom, jak se každý z nás těší na nadcházející dobrodružství.

Číst více: „Víkendové sněžnicování“

EXPEDICE PAMÍR 2018 – PIK LENINA 7134M

Konečně je snad vše sbaleno, nakoupeno, připraveno a my můžeme vyrazit směr letiště. Jedu s přítelkyní autobusem a šimrá mě v zádech. Takový ten pocit, že to bude tentokrát o něco vážnější než jen wellness výlet na Sněžku. Na letišti se snažíme sbalit naše expediční vaky tak, aby se vše vešlo do váhových limitů. Nevěřili jsme, ale vešlo! Rozloučení, zatlačené slzy a hurá do země vzdálené.

Číst více: „EXPEDICE PAMÍR 2018 – PIK LENINA 7134M“

Od Filip Mášek

PŘECHOD ZÁPADNÍCH TATER

Zatímco si chlapci výletují v Pamíru, my, co jsme zůstali doma, neleníme a užíváme léta jaksepatří.
Dlouho jsem se těšil, že až budu mít v Tatrách čas a počasí, dám si hřeben Západních Tater. Ten značený. Kam se oficiálně smí. Domluvený týdenní pobyt v Liptovském Mikuláši byla jasná volba a vzhledem k tomu, že jsem chtěl udělat i nějaký slušný čas, nepodcenil jsem přípravu.