Zimní přechod na backcountry lyžích v jedné z nejhezčích lokalit severního Švédska. Zimní trasa je o něco přímější a povede i po zamrzlých jezerech. Doprovázet nás budou rozsáhlá údolí s panoramatickými výhledy. Součástí výpravy a jedním z cílů bude výstup na nejvyšší masiv Švédska, Kebnekaise 2096 m.n.m.
Ještě než nazujeme lyže, výlet zahájíme aktivitou, na kterou budeš ještě dlouho vzpomínat. Jízda se psím spřežením, která neodmyslitelně patří k severským zemím a její tradice sahá do období, kdy saně představovaly jediný možný dopravní prostředek, v drsných zimních podmínkách. Budeš mít příležitost pocítit rodinnou atmosféru na severu švédska a ukážu vám místo, které se stalo mým domovem.
A proč březen? V březnu na severu začíná takzvané “winter spring”. Kdy sluníčko už je poměrně vysoko, tudíž teploty jsou přívětivější a počasí stabilnější. Nicméně budeme připraveni i na to, kdyby se počasí náhle změnilo, třeba i ve sněhovou bouři. Touto dobou je také stále možné spatřit polární záři.
Následný itinerář je přibližný a značí trasu od chaty k chatě. Naše výprava se přizpůsobí přáním a potřebám skupině, ale také aktuální sněhové a povětrnostní podmínce. V plánu je spát, jak ve stanu, tak na chatě. Případně je také možné za poplatek využít zázemí chaty, ale zároveň spát ve stanu. To se hodí, pakliže je nutné vysušit věci/boty nebo pouze načerpat síly v teple za nepříznivého počasí. Součástí některých chat je také sauna, která je symbolem severských zemí a neoddělitelně patří k místní kultuře.
1. den – Příletový den do města Lulea
Setkání na letišti a společný přejezd na základnu Bothnia Sleddog Adventures, kde bychom absolvovali vyjížďku se psím spřežením. Potřebné instrukce dostaneš na místě a zakusíš si, jaké to je, stát na saních a nechat se unášet smečkou vášnivých Alaskanů. Nebude chybět ani tradiční švédská Fika a po vyjížďce bychom se přesunuli k ohni, kde bychom společně povečeřeli. Plápolající oheň, vůně břízy a vytí smečky 85 huskounů, tak si můžeš představit první noc na severu. Nocleh ve spacáku u ohně nebo ve stanu.
2. den – NP Abisko
Brzkým vlakem v 5:13 se přesuneme do NP Abisko, kde začíná naše výprava. Ve vlaku strávíme cca 6 hodin. Řekneme si, jak se správně sbalit do pulky. Také si povíme o zásadách pohybu na lyžích. Tento den bude takový seznamovací s lyžemi a pulkou, hledání rovnováhy a rytmu. Plán bude urazit 13 km s mírným převýšením do 130 výškových metrů. Budeme procházet NP parkem Abisko, není příliš velký, a tak se za den dostaneme téměř až na jeho hranici.
3. den – STF Alesjaure
Tento den naší výpravy budeme dál putovat malebným údolím, přes tři velká jezera až na konec dlouhého jezera Alesjaure, kde bude naše druhé tábořiště. Tento den nás čeká 20 km s převýšením do 400 metrů.
4. den – STF Tjäktja
Další etapa bude dlouhá cca 13 km se závěrečným stoupáním 320 m. Toto místo nám nabídne úžasné pohledy a strategickou polohu, která nabízí ideální výhled na sever s velkou možností spatření polární záře.
5. den – STF Singi
Dostaneme se přes druhý nejvyšší bod naší výpravy a tím je sedlo Tjäktja 1120 m.n.m. a zároveň dosáhneme polovinu naší cesty. Poté nás čeká dlouhý sjezd na lyžích. Tento den míříme k chatě Singi. Zde se nacházíme na křižovatce tras. Směrem na jih bychom pokračovali dál po trase Kungsleden, která končí v městečku Hemavan. Nicméně my se vydáme trasou kolem nejvyšších masivů Švédska.
6. den – STF Kebnekaise
Pokračujeme údolím podél nejvyšších masivů Švédska, z nichž známý je zejména vrchol Kebnekaise 2096 m.n.m. Nejvyšší vrchol Švédska. Plán je urazit 14 km.
7. den – výstup na vrchol Kebnekaise 2096 m.n.m
Den, kdy se pokusíme vystoupit na nejvyšší vrchol Švédska, Kebnekaise 2096 m.n.m.
8. den – Nikkaluokta
Ráno se sbalíme a vyrazíme do Sámské vesničky Nikkaluokta. Zde bychom strávili naši poslední noc ve stanech. V případě zájmu je možnost zařídit i ubytování. Je zde restaurace a malý obchůdek se suvenýry sámské výroby.
9. den – Kiruna
Z Nikkaluokta do města Kiruna pojedeme taxíkem. Získáme tím prostor na prozkoumání nových a starých koutů města Kiruny. Nachází se zde významný dřevěný kostel, který patří k největším tohoto typu na světě. Další zajímavost by pak mohla být návštěva muzea sámské kultury Samegården.
Kiruna je známá pro těžařský průmysl. Těží se zde železo a důlní systémy jsou velmi rozsáhlé. Dokonce se muselo město přebudovat a posunout, protože městu hrozily půdní praskliny, které by staré město zasáhly.
Rozloučení.
10. den – Návrat do České republiky
Odlet do České republiky.
Může se zdát, že některé dny neurazíme mnoho kilometrů, ale trasa je koncipovaná na 7 dnů, kdy počítáme i se zhoršením počasí. Může se totiž stát, že přijde sněhová bouře a my tak budeme muset strávit den nebo část v tábořišti (stan/chata). Pokud bude počasí přát, můžeme kratší dny brát jako relaxační, užívat si tak okolní atmosféru a vypnout od starostí všedních dnů. Zároveň je třeba počítat s tím, kdyby nastalo nepříznivé počasí, budeme muset některé kratší etapy spojit, abychom stíhali včasný odjezd autobusu.
MÁŠ MOŽNOST ZAPLATIT FORMOU FIREMNÍHO BENEFIT+
CENA ZAHRNUJE: Služby zkušeného certifikovaného horského průvodce, zdravotníka, odborný dohled, bezpečnost, zajištění celého programu, materiální zabezpečení, nezapomenutelné zážitky a nové přátele!
CENA NEZAHRNUJE: Dopravu – letenky, jízdenky, taxi, stravu, ubytování , půjčení lyží a saní – pulky, jízdu se psím spřežením, cestovní pojištění – Alpenverein.
Recenze
Zatím zde nejsou žádné recenze.