Výživa na horách

Pohyb ve vyšších nadmořských výškách sebou přináší rozdílné nároky našeho těla na jeho fungování. Nižší tlak a méně kyslíku způsobují nižší tělesnou výkonnost a nastávají změny v metabolismu. Fyzická zátěž a nízké teploty jsou velmi náročné na energii a zrychlené dýchání a pocení vyžaduje zvýšený příjem tekutin. Správná výživa a voda jsou jedním z nejdůležitějších aspektů při vysokohorské turistice a horolezectví a jejich podcenění může mít vážné následky.

Při vysokohorské turistice je nejdůležitější předejít tzv. hypoglykémii, což je nedostatečná hladina cukru v krvi. Svaly rychle omezují svou aktivitu, až dojde ke ztrátě výkonnosti. Nejúčinnější metodou, jak udržet svoje tělo v pořádku, je dostatečný příjem složitých sacharidů před i během výkonu. Tento druh cukrů zajistí pozvolné dodávání potřebné energie. Jednoduché cukry, jako např. různé gely, hroznový cukr apod., nejsou moc vhodné. Sice rychle stoupne hladina cukru v krvi, ale zároveň rychle klesne a tělo má opět nedostatek.

Velmi důležité je začít správnou snídaní. Ta by měla být energeticky vydatná. Mně se nejlépe osvědčily různé obilné kaše, jejichž přípravou ani neztratíte moc času. Doplnit je můžete sušeným ovocem nebo oříšky. Sebou do batohu beru klidně chleby namazané se sýrem a zeleninou, která chutná a alespoň z části doplní ztracené minerály. Dále celozrnné sušenky nebo rýžové chlebíčky, různé směsi müsli apod.  Vždy sebou přibalím speciální tyčinky od výrobců sportovní výživy. Mají ideální složení cukrů, tuků, bílkovin, minerálů a vitamínů a v krizových situacích fungují skvěle.

Druhým důležitým aspektem je příjem tekutin. Při náročném výkonu v horách je tělesná spotřeba tekutin výrazně vyšší a s ní souvisí ztráta minerálů. Obecně platí, že v horách moc žízeň není a proto je potřeba na pití myslet. Je nezbytně nutné dostatečně pít před, během i po túře. Předejde se dehydrataci, zahušťování krve nebo omrzlinám. Při vysoké fyzické zátěži není od věci použít iontový nápoj. S rostoucí nadmořskou výškou žízeň klesá, je tedy potřeba se do pití nutit. Velmi příjemný je teplý čaj nebo polévka v termosce, které mohu vřele doporučit. V případě že nemrzne, je skvělý tzv. camelbak – speciální rezervoár na vodu, který si nesete v batohu a pijete z trubičky, kterou máte připevněnou na batohu. Alkohol vhodný není, podporuje dehydrataci a potlačuje tělesný třes, který tělo využívá k zachování tělesné teploty.

Příklad denního jídelníčku:

Ráno: Obilná kaše, müsli, sušené ovoce, ořechy, min. půl litru vody nebo čaje, ideálně ovocného

Během dne: Chléb, celozrnné pečivo, rýžové nebo kukuřičné chlebíčky, müsli tyčinky, směsi ořechů, sportovní tyčinky .. ovoce a zelenina bývá luxus, vzhledem k jejich váze. Sebou čaj nebo polévka v termosce, na den alespoň 3 litry vody, které postupně určitě vypijte!

Po túře: Nejlépe výživné jídlo, vhodné pro použití v horách – nám se nejlépe osvědčilo dehydrované jídlo, které se zalije horkou vodou, typu Travel lunch nebo Summit to eat. Vhodná je tabletka magnesia do vody. Nezapomeňte, že pít se má i po túře!

Osobně si vždy vezmu raději více jídla, než je potřeba, nikdy nevíte, kdy se vám může hodit.

Filip.

zdroj fotografie: Jakub Venglář, Za horami.cz